“Vermeulen licht zijn onderwerp toe: “Er is een effect in roleplaying waarbij spelers de emoties van hun personage zelf ervaren. Jouw personage flirt met een ander; achteraf heb je gevoelens voor de andere speler ontwikkeld. Of andersom: je bent boos, en nu is jouw personage dat ook. De term hiervoor is bleed, en komt van origine uit de live action roleplaying gemeenschap. Designers van analoge roleplaying games zijn zich vaak bewust van bleed en kunnen de juiste stappen zetten om hier veilig mee om te gaan. Soms worden games zelfs ontworpen om expres bleed te genereren, wat goed werkt voor onder andere het verkennen van queer en andere gemarginaliseerde identiteiten.
Maar bleed is minder welbekend bij designers van digitale games. Dit onderzoek zal digitale narratieve games maken die bleed gebruiken, en veiligheidsinstrumenten en richtlijnen ontwikkelen voor andere designers geïnteresseerd in het verkennen van bleed mechanismen.””
https://www.professionaldoctorate.nl/kandidaten/49266/raymond-vermeulen.html
“Vermeulen wil over vijf jaar een interessante collectie aan games werk hebben gemaakt. “Hiermee hoop ik dan bleed onder de aandacht van digitale game designers te hebben gebracht, kansen voor andere game makers te hebben geopend, en wat ervaringen die queer identiteit verkennen hebben gecreëerd. Hopelijk zal ik ergens daarin iets cool genoeg gemaakt hebben dat ik er fanfic/fanart van kan vinden!””
